Formát: 2x Audio CD Žánr: Opera o 3 dějstvích Hudba: Bedřich smetana Interpreti: Eva Urbanová, Vratislav Kříž, Luděk Vele, Jan Markvart, Miloslav Podskalský, Pavel Červinka, Helena Kaupová, Miroslava Volková, Jana Jonášová, Jitka Soběhartová, Marie Veselá, Miroslav Švejda Hudební těleso: Prague National Theatre Chorus And Orchestra - Sbormistr: Milan Malý - Dirigent: Oliver Dohnányi Libuše je slavnostní zpěvohra o třech jednáních českého skladatele Bedřicha Smetany z roku 1872. Poprvé byla uvedena... Celý popis

Koupit za 479 Kč
  • Od nejoblíbenějších
  • Od nejlevnějších
  • Od nejdražších

Popis

Formát: 2x Audio CD
Žánr: Opera o 3 dějstvích
Hudba: Bedřich smetana
Interpreti: Eva Urbanová, Vratislav Kříž, Luděk Vele, Jan Markvart, Miloslav Podskalský, Pavel Červinka, Helena Kaupová, Miroslava Volková, Jana Jonášová, Jitka Soběhartová, Marie Veselá, Miroslav Švejda
Hudební těleso:
Prague National Theatre Chorus And Orchestra
- Sbormistr: Milan Malý
- Dirigent: Oliver Dohnányi
Libuše je slavnostní zpěvohra o třech jednáních českého skladatele Bedřicha Smetany z roku 1872. Poprvé byla uvedena v Národním divadle v Praze 11. června 1881.
Autorem libreta je Josef Wenzig (také autor libreta k Daliboru), který je napsal německy. Do češtiny ho přebásnil Ervín Špindler, protože Smetana odmítl komponovat na německý text, na druhou stranu se ale se Špindlerem dohodl, že jako autor libreta bude uváděn jen Wenzig a fakt jeho překladu bude utajen.
Námětem k jejímu ději se stala legenda o kněžně Libuši, připomínaná již v Kosmově kronice, ale přejatá hlavně ze zpracování v Rukopisu zelenohorském.
Opera byla původně zamýšlena jako korunovační, protože ale ke korunovaci rakouského císaře Františka Josefa I. za českého krále na konci 19. století nedošlo, byla poprvé uvedena při slavnostním otevření Národního divadla a poté i při jeho znovuotevření po ničivém požáru 18. listopadu 1883.
Smetana a Wenzig koncipovali operu nikoli jako dramatické dílo, ale jako historické tableau, částečně po vzoru Wagnerova operního cyklu Prsten Nibelungův. Tři jednání nevytvářejí děj směřující k rozuzlení.
V prvním jednání se setkáváme s Libušiným soudem. Druhé a třetí jednání představují Libušin sňatek a proroctví. Dlouhé nedějové proroctví v závěru a celý koncept opery se nyní stává velkou překážkou k dramaturgickému uchopení.
Proroctví je část, které se Wenzig ujal nejoriginálněji. Zdůraznil kapitoly historie, jež považoval sám za nejcennější – včetně nehistorické a smyšlené postavy Jaroslava ze Šternberka, moravského obránce českých zemí před náporem Mongolů (tehdy ji ale za skutečnou považoval i František Palacký) a zdůraznění významu husitů a Jiřího z Poděbrad, které se ale stalo zdrojem kritiky.
Zobrazit více

Parametry

Interpret Orchestr narodniho divadla v praze/doh
Typ nosiče 2 CD
Žánr klasická hudba
Vydavatelství SUPRAPHON a.s., SUPRAPHON a.s. (online)